De regels voor online verkoop aan consumenten gaan veranderen. Op grond van Europese regels (Richtlijn EU 2019/2161) treedt naar verwachting per 28 mei 2022 een nieuwe wet (Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming) in werking voor online verkoop via bijvoorbeeld een webshop, online verkoopplatform of social media. Op basis van deze wet moet de verkoper consumenten meer en beter informeren.
Wij hebben de belangrijkste 7 veranderingen voor je op een rijtje gezet.
Online marktplaatsen – wijzigingen
Bij een online marktplaats verkoopt de aanbieder zelf rechtstreeks aan klanten, maar kunnen andere ondernemers en consumenten ook via het online marktplaatsplatform van de aanbieder aan klanten verkopen. Straks moeten aanbieders van online marktplaatsen al voordat consumenten een aankoop doen duidelijk maken wie de verkoper is: de aanbieder zelf of een derde. Als het om een derde gaat, moet de aanbieder melden of het gaat om een consument of een handelaar en welke (consumenten)regels van toepassing zijn. Ook moet de aanbieder duidelijk maken wat de verhouding is tussen de derde die verkoopt en de aanbieder. Dit betekent dat de aanbieder onderzoek moet doen naar de derde en naar de toepasselijke voorwaarden.
Aanbieders mogen deze informatie niet alleen in hun algemene voorwaarden zetten, maar het moet duidelijk zichtbaar zijn op het online medium.
Online zoekfuncties
Aanbieders van online zoekfuncties stellen consumenten in staat te zoeken naar bijvoorbeeld reizen, hotels of energie die worden aangeboden door meerdere partijen. Zo kunnen consumenten eenvoudig vergelijken. Ook deze aanbieders krijgen te maken met nieuwe regels.
Zo moeten ze al voordat consumenten een aankoop doen duidelijk maken hoe de uitkomst van de volgorde van de zoekopdracht tot stand komt en of de aanbieder hierbij een belang heeft. Ook moet de aanbieder het bijvoorbeeld vermelden als bedrijven hebben betaald om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.
Het is dus niet nodig om als aanbieder je gebruikte algoritmes bekend te maken.
Ook geldt dat aanbieders deze informatie niet alleen in hun algemene voorwaarden mogen zetten, maar het duidelijk zichtbaar moet zijn op het online medium.
Klantbeoordelingen en webshops
Als online verkopers klantenbeoordelingen of reviews op hun website plaatsen, gaan er ook nieuwe regels gelden.
Zo moeten verkopers duidelijk maken hoe ze ervoor zorgen dat de beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product ook echt hebben gebruikt of gekocht. Daarbij moeten verkopers ook aangeven op welke manier ze dit controleren. Dit houdt in dat verkopers verdachte patronen in de gaten moeten houden, zoals het in korte tijd veel beoordelingen plaatsen, beoordelingen in identieke bewoordingen en het steeds intrekken van negatieve beoordelingen.
Verder moet de verkoper duidelijk maken hoe hij de beoordelingen verwerkt. Zo moet de verkoper vermelden of alle beoordelingen worden gepubliceerd, dus zowel positief als negatief. Alleen positieve beoordelingen publiceren en de negatieve verwijderen, is niet langer toegestaan. Ook moet de verkoper aangeven of hij voor de beoordelingen heeft betaald en of een beoordeling wordt beïnvloed door een overeenkomst met een handelaar.
Het is verkopers dus niet langer toegestaan om valse consumentenbeoordelingen en -aanbevelingen te publiceren, dus ook niet meer via likes op social media om zo producten te verkopen.
Gepersonaliseerd prijsaanbod
Online verkopers kunnen klanten een gepersonaliseerd aanbod doen, gebaseerd op kennis van het koopgedrag van de klant, recente zoekopdrachten of de woonplaats van de consument.
Als gevolg van de nieuwe regels moet de verkoper de consument hierover nog voor aankoop informeren.
Zo kan de klant er rekening mee houden dat er bijvoorbeeld sprake is van een verhoogde prijs en kan de klant besluiten om elders te kopen waar de gegevens van de consument bij de totstandkoming van de prijs geen rol spelen.
Verstrekking van persoonsgegevens door websites
Online verkopers die gratis digitale diensten (zoals bijvoorbeeld streamings- en clouddiensten) aanbieden in ruil voor persoonlijke gegevens van consumenten, moeten consumenten nog voor het sluiten van deze overeenkomsten meer informatie verstrekken over de voorwaarden van de digitale dienst.
Doorverkopen van tickets, opgepast
Het met gebruik van elektronische middelen (zoals software) op grote schaal tegelijk inkopen van tickets voor evenementen om deze vervolgens voor een hogere prijs door te verkopen aan consumenten, is niet langer toegestaan.
Aanbiedingen moeten kloppen
Indien online verkopers adverteren met een korting waarbij ze ter vergelijking de “van”-prijs noemen, moet deze oude prijs tenminste gedurende 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering hebben gegolden. Hiermee wordt voorkomen dat de online verkoper een lange tijd adverteert met een bepaalde prijs, deze prijs vervolgens voor een korte tijd verhoogt en het product daarna als ‘prijsvermindering’ aanbiedt ten opzichte van de tijdelijke verhoogde prijs, waardoor de aanbieding voordeliger lijkt. Prijsvergelijkingen met concurrenten of ten opzichte van de adviesprijs blijven toegestaan.
Sancties en handhaving door ACM en AFM
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) (voor zover het een financiële dienst of activiteit betreft) kunnen handhavend optreden indien online verkopers zich niet aan de regels houden. Zij kunnen onder andere een zelfstandige last, een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen om ervoor te zorgen dat de online verkoper de regels (alsnog) volgt.
De geldboetes bedrage maximaal 4% van de jaaromzet van de online verkoper in Nederland of, indien daarover geen informatie beschikbaar is, een geldboete van ten minste € 2 miljoen.
Het is dus belangrijk om als online verkoper ervoor te zorgen dat jouw/jullie webshop, online verkoopplatform of social media account voldoet aan deze nieuwe regels.
Vragen? We helpen je graag!
Heb je vragen of wil je dat wij je hierbij helpen? Bel met 085 303 64 29 of stuur een e-mail (eveline@leanlawyers.nl) naar Eveline!