Scroll Top
UBO-registratie?
De LEAN UBO tool
ubo
COMPLIANCE MADE SIMPLE

Gebruik de LEAN UBO tool

LEAN LAWYERS lanceert per direct de LEAN UBO tool voor UBO-registraties!

Sinds 27 september 2020 is het voor (bijna) alle Nederlandse rechtsvormen verplicht om hun Ultimate Benificial Owners, oftewel UBO’s, te registreren. Zeer veel organisaties zijn hier nog niet tot overgegaan. Belangrijkste reden? Wat, waar in te vullen is onduidelijk.

Daarom lanceert LEAN LAWYERS de LEAN UBO tool. De eerste (!) toegankelijke UBO tool waarmee je er in één klap achter komt of je een UBO-registratie moet doen en wie je UBO’s zijn!  

Wat is een UBO?

Een UBO is een persoon die de uiteindelijke eigenaar is of zeggenschap heeft over een organisatie. Door inschrijving in het UBO-register maakt een organisatie inzichtelijk en transparant wie het voor het zeggen heeft binnen een organisatie. Het UBO-register draagt op deze manier bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor fraude, terrorismefinanciering of het witwassen van geld.

Een Nederlandse rechtsvorm die is opgericht voor 27 september 2020 moet dit voor 27 maart 2022 doen. Wanneer een Nederlandse organisatie is opgericht na 27 september 2020 moet deze binnen acht dagen na oprichting zijn of haar UBO(‘s) laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Wanneer een organisatie verplicht is een UBO-registratie te doen bij de Kamer van Koophandel en dit niet (volledig) doet of onjuiste informatie doorgeeft, kan dit strafrechtelijke of bestuursrechtelijke gevolgen hebben, wat kan oplopen tot een boete van maar liefst 22.500 euro.

Wil jij weten wie jouw UBO’s zijn? Kom met onze LEAN UBO tool er achter wie jij moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Weten wie je moet registreren?
👇 Ga direct aan de slag

Hoe het werkt

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners, oftewel uiteindelijk belanghebbenden) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van of zeggenschap hebben over een organisatie. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met meer dan 25% van de aandelen in een bv. Of mensen die meer dan 25% eigendomsbelang hebben in een vof. Een organisatie kan 1 of meer UBO’s hebben. Organisaties moeten vóór 27 maart 2022 hun UBO’s ingeschreven hebben.
   .

Het UBO-register maakt de UBO’s inzichtelijk, en draagt zo bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor fraude, terrorismefinanciering of het witwassen van geld. Sommige gegevens van UBO’s in het UBO-register zijn openbaar en sommige zijn niet openbaar.

Dit is het stappenplan

Waarom is het UBO-register er? 

Alle EU-landen hebben een eigen UBO-register omdat dit verplicht is vanuit Europese regelgeving: de vierde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn EU) 2015/849). In Nederland is het UBO-register wettelijk geregeld in het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018, de Handelsregisterwet 2007 en het Handelsregisterbesluit 2008. Het UBO-register is onderdeel van het Handelsregister.

Wie moeten registreren?

Verplicht tot het doen van de UBO-registratie zijn de bestuurders of degene die met de dagelijkse leiding is belast, van onder meer de volgende organisaties:

  • niet-beursgenoteerde BV’s en NV’s
  • stichtingen
  • verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid en met beperkte rechtsbevoegdheid met onderneming
  • onderlinge waarborgmaatschappijen
  • coöperaties
  • personenvennootschappen: maatschappen, VOF en CV

Organisaties die geen UBO hoeven in te schrijven

Heeft je organisatie één van de volgende rechtsvormen, dan hoef je geen UBO’s in te schrijven:

  • eenmanszaken
  • beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen
  • 100% dochters van beursgenoteerde vennootschappen
  • verenigingen van eigenaars
  • rechtspersonen in oprichting
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven
  • publiekrechtelijke rechtspersonen
  • overige privaatrechtelijke rechtspersonen, waaronder historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes)

Buitenlandse rechtspersonen

Buitenlandse rechtspersonen, zoals een Ltd of GmbH, en buitenlandse rechtspersonen die alleen vestigingen in Nederland hebben (‘branch offices’) hoeven geen UBO’s in te schrijven in Nederland. Dat moeten ze in het land van oprichting doen.

Heb je een bestaande organisatie?

Schrijf je UBO’s in met een online UBO-opgave op de website van de Kamer van Koophandel. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie UBO-opgave doen.

Worden er echt boetes opgelegd als je de UBO niet registreert?

Ja. Bij lichte overtredingen, zoals het niet tijdig aanleveren van UBO-informatie, zal hoogstwaarschijnlijk bestuursrechtelijk worden gehandhaafd door het Bureau Economische Handhaving (BEH) van de Belastingdienst door middel van een boete. De boete is er een van de vierde categorie en bedraagt maximaal EUR 22.500

Ook wijzigingen tijdig doorgeven

Bestuurders en feitelijke leiding dient ervoor te zorgen dat de UBO informatie te allen tijde juist is ingeschreven. Wijzigingen (bijvoorbeeld door toetreding van een nieuwe UBO of uittreding van een bestaande UBO) dienen binnen 7 dagen te worden geregistreerd in het UBO-register.

Vragen?

Vraag je je af of je UBO’s en welke dit zijn? Of weet je ondanks de LEAN UBO tool nog niet (helemaal) zeker wie als jouw UBO kwalificeren, dan helpen we je graag verder.

Neem contact met ons op door te bellen met 085 – 303 64 29 of laat je gegevens achter via ons contactformulier door hier te klikken.

25% korting
We nemen ook graag het totale UBO-traject voor je uit handen. Binnen 3 werkdagen en voor slechts € 200 in plaats van € 250 excl. btw per rechtspersoon!

Focus op toegevoegde waarde

SPECIALISTISCHE KENNIS, om het voor jou simpel te maken
LEANLAWYERS
WIJ STAAN KLAAR
OM JOUW AMBITIES TE REALISEREN

Weet je genoeg?
Bel, mail of whatsapp ons

Contact

LEAN LAWYERS LLP
Reactorweg 47

3542 AD  Utrecht
+31 85 303 64 29
ervaar@leanlawyers.nl

B Corp
gecertificeerd

Links

Copyright © LEAN LAWYERS LLP
Privacyvoorkeuren
Onze website deelt net als heel veel andere websites koekjes - beter gezegd: cookies - uit wanneer je deze bezoekt. Dit zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor je pc.

Dankzij deze cookies hoef je niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer je onze website weer bezoekt. Lekker handig :-) Daarnaast helpen ze ons om te bekijken hoe jij en andere bezoekers onze website gebruiken en hoe wij de website en onze service beter en klantvriendelijker kunnen maken. En ja, we gebruiken ze ook voor marketingdoeleinden.

Daarnaast maakt onze website gebruik van JavaScript. Hiermee proberen we mooie dingen te doen, soms in combinatie met cookies en (web)beacons.

Cookies accepteren
Als je onze sites in optima forma wilt gebruiken, dan is het nodig dat je onze cookies accepteert. Misschien heb je dat al standaard zo ingesteld, super! Heb je dat nog niet gedaan, dan is dat heel makkelijk. Je kan onze cookies op twee manieren accepteren: de cookiemelding die je op je eerste bezoek ziet sluiten of simpelweg verdergaan op onze sites.